Als u overstapt naar een andere energieleverancier kunt u vaak veel geld besparen. Stapt u echter over terwijl uw contract nog loopt, dan kunt u te maken krijgen met een zogenaamde overstapboete. Wellicht heeft u een meerjarig contract afgesloten bij uw huidige energieaanbieder. Sommige contracten kennen een looptijd van 1, 3 of zelfs 5 jaar. Stapt u over terwijl het contract nog loopt, dan loopt de boete al snel op tot enkele tientallen tot honderden euro’s.
Nieuwe leverancier betaalt de boete
Als u geluk heeft wil de nieuwe leverancier de boete betalen. In dat geval kunt u direct overstappen naar de nieuwe leverancier. Als u nog twijfelt over een overstap, informeer dan bij de nieuwe aanbieder of zij de overstapboete vergoeden. Als dat het geval is kunt u zonder problemen overstappen. Vergoeden zij de boete niet, dan is het wellicht verstandiger om te wachten tot het contract einde van uw huidige energieproduct.
Waarom bestaat de overstapboete?
Tegenwoordig lokken steeds meer leveranciers klanten met leuke acties een aanbiedingen. Bij een nieuw energiecontract worden er zelfs elektrische apparaten zoals tablets uitgedeeld. De leverancier moet dit soort producten natuurlijk wel terugverdienen. Om dit te kunnen worden er vaak 3 of 5 jarige contracten opgesteld. Zo weet de leverancier zeker dat u 3 of 5 jaar klant zult blijven. Aan het eind van de periode heeft de leverancier genoeg aan u verdiend. Heeft u echter een contract van 5 jaar en wilt u na 4 maanden weer weg bijvoorbeeld, dan draait de leverancier verlies. De cadeau ’s die worden weggegeven zijn namelijk vaak honderden euro’s waard. Vertrekt u toch eerder, dan wordt de zogenaamde overstapboete in rekening gebracht. De leverancier dekt hiermee de kosten die gemaakt zijn.
De hoogte van de overstapboete
Het boetebeleid is per 1 juni 2023 voor iedere kleinzakelijke afnemer gelijk. De regeling geldt zelfs voor particuliere energieverbruikers. Per 1 juni is het uitgangspunt voor de boete het verlies van de energieleverancier. Het verlies wordt bepaald aan de hand van deze factoren:
- De afgesproken tarieven die het bedrijf op dit moment betaalt
- De tarieven die op dit moment voor nieuwe klanten gelden
- De hoeveelheid stroom en/of gas die het bedrijf nog zou afnemen tot einde van het contract
Het verschil tussen de afgesproken tarieven en de tarieven voor nieuwe klanten wordt vermenigvuldigd met het energieverbruik. Zo komen we tot de volgende som:
(De afgesproken tarieven – tarieven nieuwe klanten) * resterende energieverbruik
Een voorbeeld.
- Bedrijf X betaalt € 0,20 per kWh stroom en € 0,66 per m3 gas
- De ondernemer zegt het eenjarige contract op. De resterende looptijd is nog 7 maanden
- Het jaarverbruik is ingeschat op 6.500 kWh en 3.000 m3. Hiervan zou de ondernemer nog 4.000 kWh en 1.750 m3 verbruiken
- Nieuwe klanten betalen vandaag de dag € 0,18 per kWh en € 0,56 per m3
De som voor de boete voor stroom ziet er als volgt uit:
(€ 0,20 – € 0,18) * 4.000 kWh = € 80,-
De som voor de boete voor gas ziet er als volgt uit:
(€ 0,66 – € 0,56) * 1.750 m3 = € 175,-
Alle bedragen zijn exclusief btw en energiebelasting
Overstappen of wachten?
Wat is nou verstandiger, overstappen of toch wachten tot het eind van de contractperiode? Dat ligt een beetje aan de hoogte van de overstapboete en aan het feit of de boete door de nieuwe leverancier wordt betaald. Als de boete slechts 25 euro bedraagt is overstappen geen probleem. Is de boete echter een paar honderd euro, dan is het vaak ongunstig om vroegtijdig over te stappen. Worden de boetes betaalt door de nieuwe stroomleverancier, dan kunt u gerust overstappen.
De beste energieleverancier vinden
Voordat u kunt overstappen is het natuurlijk wel van belang om de beste energieleverancier te vinden. Dankzij onze vergelijkingstool is het vinden van de beste leverancier erg eenvoudig. U hoeft alleen maar aan te geven waar u woont, hoeveel stroom u ongeveer verbruikt en of u groene of grijze stroom wilt afnemen. De vergelijker zal vervolgens binnen een minuut een top 10 van beste energieleveranciers tonen. Bij het vinden van de beste leverancier is overigens niet alleen de prijs van de energie belangrijk, ook de servicegerichtheid van de leverancier is een belangrijk punt. De leverancier moet namelijk goede contractvoorwaarden hebben en goed bereikbaar zijn. Of deze zaken in orde zijn worden vaak uitgedrukt in een cijfer. Een 8,5 is uiteraard beter dan een 7, kijk naast de prijs dus ook naar het cijfer van een stroomleverancier.